donderdag 9 mei 2013

Badolie

Tijdens mijn zwangerschap werd ik geconfronteerd met een overgevoelige huid. Aangezien bij een zwangerschap toch wat voorzichtigheid geboden is met kruiden (mijn principe, gebruik ze niet, tenzij het echt niet anders kan en zeker niet zonder advies van een deskundige*), bezocht ik toch maar een dermatoloog. Zij raadde me aan om een voedende bad-en doucheolie te gebruiken i.p.v. zeep en zo ontstond deze heerlijke bad -en doucheolie. 

Het is een zeer simpele bereiding, waarbij zelfs geen warmtebron nodig is. Je kan spelen met de geur van je badolie, maar informeer je altijd of de gekozen olie geschikt is voor in bad. Het is namelijk zo dat etherische oliën van citrusvruchten een allergische reactie kunnen veroorzaken. En het is volgens mij niet zo aangenaam om als een kreeft uit je bad te springen!

Ingrediënten:
  • 225 ml abrikozenpitolie (andere plantaardige oliën zijn natuurlijk ook mogelijk)
  • 25 ml mulsifan (mulsifan is een emulgator, die ervoor zorgt dat de olie beter oplost in bad, het heeft een aangename melkachtige badolie)
  • 40 druppels EO ylang-ylang/geranium/lavendel/... 
  • flacon 250 ml

Meng de abrikozenpitolie, mulsifan en ylang-ylang, dit kan na afmeten onmiddellijk in het goed gereinigde flesje gebeuren. En nu tijd om jezelf te  verwennen met een geurig oliebad! 

Wil je deze badolie gebruiken voor kinderen, laat de etherische oliën dan weg, deze kunnen namelijk prikken in de ogen. Wil je toch een extra werking van je badolie bij kinderen, gebruik dan bijvoorbeeld een oliemaceraat van kamille of goudsbloem.





*Let trouwens op met 'de deskundigen', regelmatig hoor ik wilde verhalen van 'de deskundigen' die raad geven! Helaas kan iedereen zich deskundige noemen, af en toe ten koste van diegenen die echt ervaren en betrouwbaar zijn. Raadt iemand je een kruid of een behandeling aan, ga deze dan niet zomaar toepassen, zonder na te gaan of de informatie klopt. Er bestaan voldoende naslagwerken, waar je betrouwbare informatie vind! Bij deze beloof ik jullie dan ook, om binnenkort een blogje te plaatsen met boeken, waarvan ik met een gerust hart durf te zeggen dat ze geschreven zijn door vakmensen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten