donderdag 4 december 2014

Nieuw leven!

Nee, geen nieuw leven ten huize 't Soete Kruidje, dat is ondertussen al anderhalf jaar geleden.

Eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat dit de oorzaak was van het langzaam doodbloeden van deze blog. Maar we zijn terug. Na een veel te lange rustperiode zal de blog vanaf nu weer regelmatig aangevuld worden met interessante weetjes en recepten. 

Tijdens lezingen, verkoopavonden en workshops dompel ik mensen onder in een bad vol informatie, en nadien gaat iedereen met een overvol hoofd terug naar huis. Zowel voor u als voor mezelf vind ik het spijtig dat veel van de gegeven info verloren gaat. Wie achteraf nog iets met de informatie wil doen, weet vaak niet meer waar die te vinden is.

Daarnaast hoor ik af en toe (teveel eigenlijk) tijdens lezingen mensen vertellen over toepassingen met kruiden en etherische oliën, waarvan de angst mij om het hart slaat.
Om die twee redenen wil ik u via deze blog een bron van informatie bieden. 

Etherische oliën zijn, bij juist gebruik, een verrijking voor je leven.

Waarschijnlijk zal u hier af en toe dingen zal lezen die niet overeenkomen met wat u misschien ooit al gehoord, gezien of zelf geprobeerd hebt (zonder ernstige zaken mee te maken). Dat komt omdat ik het VEILIG gebruik van kruiden en aromatherapie voor iedereen héél belangrijk vind.
Al wil ik er graag op wijzen dat 'kruiden voor iedereen' niet betekent dat kruiden altijd dezelfde werking hebben en geen allergische reacties kunnen geven. Ook al spreek ik over een zeer veilig kruid/bereiding/etherische olie/..., dan nog kunnen allergische reacties steeds mogelijk zijn. Doe dus best altijd eerst een huidtest, alvorens een van de voorgenoemde op het hele lichaam te gebruiken.
(Zo doe je een huidtest: neem een kleine hoeveelheid van het te gebruiken product en smeer dit in de armplooi. Wacht nu gedurende 24 uur. Treedt er in deze tijd geen reactie op, dan bent u hoogstwaarschijnlijk niet allergisch. Houd er echter rekening mee dat een allergie later kan ontstaan, zelfs al gebruikt u een product al zeer lange tijd. Ook veranderingen van het lichaam (bv. door zwangerschap) kunnen nieuwe allergieën met zich meebrengen.)

Natuurgeneeskunde is een schat gekregen van de natuur. Al eeuwen worden verschillende manieren van natuurgeneeskunde toegepast en veelal met goede resultaten. Weet echter dat natuurgeneeskunde niet alles kan oplossen, net zoals de klassieke geneeskunde dat niet kan. Wel kunnen kruiden ondersteunend werken en verzachting bieden.

Deze blog kan in geen enkel geval gezien worden als vervanging van professioneel medisch advies.
Kruiden kunnen complementair gebruikt worden met klassieke geneeskunde. Overleg echter steeds met uw arts. Verkeerd gebruik of een verkeerde combinatie kan de werking van geneesmiddelen teniet doen of tegenwerken.
Wees uiterst voorzichtig tijdens zwangerschap en de lactatieperiode. Gebruik tijdens deze periode geen kruiden, tenzij onder begeleiding van een deskundige.
Ga enkel kruiden plukken als je enige kennis hebt. Planten kunnen heel erg op elkaar lijken. Niet alle kruiden zijn geschikt om te gebruiken, sommige kunnen nare bijwerkingen hebben en in het ergste geval tot de dood leiden.

Tot slot wil ik graag melden dat kruiden een enorme verrijking in je leven kunnen zijn. Bij juist gebruik en in combinatie met een gezonde levensstijl kunnen ze heel veel klachten voorkomen en genezen. Laat mij u dan ook welkom heten in de wondere wereld van kruiden. Een wereld die nog steeds niet al zijn geheimen heeft prijsgegeven en die nog steeds verandert en nieuwigheden aan het licht brengt. Dit heeft ook tot gevolg dat zaken die hier worden meegegeven binnen enkele jaren kunnen verouderd zijn. Ik zal dan ook trachten om u, in de mate van het mogelijke, op de hoogte te blijven houden van vernieuwingen. Wees ook zo vrij om mij te wijzen op tegenstrijdigheden en veranderingen. Ik leer namelijk zelf nog elke dag bij en dit zal zo blijven gedurende mijn hele leven.


Passiflora: een stukje pracht uit de natuur en tevens mijn favoriet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten