donderdag 9 mei 2013

Welkom op de blog van 't Soete Kruidje!

Lang, heel lang geleden, volgde ik de opleiding als opvoedster. Daar kwam ik in contact met aromatherapie. Na het zien van het effect ervan op de cliënten, waarmee ik mocht werken, ging er voor mij een totaal nieuwe wereld open.

Ik begon mezelf via boeken te informeren, maar merkte, hoe meer boeken ik las, des te minder ik er precies over wist. Aromatherapie is zo'n specifiek thema, dat ik op zoek ging naar een opleiding. Voor mij leek het een logische stap om eerst de opleiding herborist te volgen als basis, ik ging ervan uit dat, aangezien etherische oliën bestonden uit kruiden, ik eerst best de kruiden leerde kennen, vooraleer ik aromatherapie leerde toepassen...

Niets is echter minder waar. Aromatherapie en kruidenleer, staan eigenlijk vrij ver uit elkaar, waar een kruid in de aromatherapie voor werkt, kan soms een totaal andere werking hebben dan in de fytotherapie.

De opleiding herborist, prikkelde me echter nog meer dan de aromatherapie. waardoor ik bleef hangen in de herboristenwereld en dan vooral in het verwerken van kruiden.

Toen ik de opleiding startte, had ik er totaal geen idee van, wat je met kruiden allemaal kon doen en bereiken. Wist ik veel dat ik na mijn opleiding zelf mijn dagcrèmes, hoestsiropen, zonnecrèmes, shampoos, deodorants, tandpasta's, make up, limonades en zelfs likeurtjes zou kunnen maken!  

 Het werd dan ook een passie om steeds nieuwe en betere recepten te gaan zoeken en ontwikkelen.

En natuurlijk vind je in de supermarkt cosmeticaproducten met hopen, voor prijzen die niet te kloppen zijn, maar geef mij toch maar  een zeepje, deodorant,... waarvan ik weet wat erin zit. Mijn streefdoel is dan ook voor zo weinig mogelijk bewaarmiddelen, kleurmiddelen, en chemische producten in mijn bereidingen te gaan. Puur natuur dus, en zo huid- en milieuvriendelijk mogelijk!

Tijdens mijn zoektocht naar ingrediënten, werd ik heel vaak geconfronteerd met het feit dat ik ofwel heel ver moest rijden, heel lang moest wachten op mijn ingrediënten of heel hoge verzendingskosten moest betalen, omdat ik enkel in het buitenland kon bestellen. Een probleem dat ik ook vaak hoorde bij mijn collega studenten. Vandaar groeide dan ook het idee om zelf een webshop te starten met de grondstoffen en materialen die een herborist of cosmeticabereider allemaal nodig heeft. En zo ontstond sinds kort 't Soete Kruidje
En zo kan ik mijn passie nu dus ook op professioneel vlak uitvoeren. niet alleen via de webshop, maar ook via de workshops die worden aangeboden. kwestie van mijn andere passie ook te kunnen blijven toepassen, namelijk onder de mensen zijn.

Bij deze een kleine voorstelling van mezelf. Hopelijk maak ik jullie, met mijn bereidingen, af en toe net zo gelukkig, als ik zelf ben, nadat ik een eigen receptje heb uitgewerkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten